جدیدترین اظهارنظر وزیر خارجه عربستان درباره جنگ غزه جدیدترین موضع‌گیری لاپید درباره توافق با حماس پیام تبریک رئیسی به مناسبت قهرمانی تیم ملی فوتسال در آسیا وزیر کشور: اجرای طرح انسداد مرز‌ها در حال پیگیری است کشف ۳ میلیون لیتر سوخت قاچاق در بندر کلاهی میناب (۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) وضعیت طرح نهضت ملی مسکن در خراسان رضوی مطلوب است دیدار معلمان نمونه با مقام معظم رهبری سارق بی‌رحم در مشهد طعمه‌اش را با نوشیدنی مسموم به قتل رساند + عکس جزئیاتی از برگزاری انتخابات ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ جهاد اسلامی: اسرائیل به این نتیجه رسیده که جنگ راهکار آزادی اسرا نیست ادعای رسانه صهیونیستی: هواپیمای رئیس موساد در ریاض به زمین نشست موشک‌های تاروس به اوکراین نخواهد رفت ادعای رسانه صهیونیستی: اکثر مسئولان اسرائیلی موافق توافق مبادله اسرا هستند ترکیه ناو هواپیمابر می‌سازد شلیک ۳۰ موشک به پایگاه میرون اسرائیل توسط حزب الله لبنان + فیلم (۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) نتانیاهو از صدور حکم بازداشتش وحشت زده است خودروی یک وزیر صهیونیست واژگون شد + فیلم زلنسکی: حداقل به هفت سامانه دفاع هوایی نیاز داریم حزب الله قادر است الجلیل را محو کند عربستان، اولین مقصد «بلینکن» رسانه عبری: عملیات رفح یک اشتباه است
سرخط خبرها

تازه‌ترین خبر‌ها از پرونده هواپیمای اوکراینی | پرداخت دیه کامل به همراه ۱۵۰ هزار دلار غرامت به خانواده قربانیان

  • کد خبر: ۲۱۵۹۵۱
  • ۱۷ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۲
تازه‌ترین خبر‌ها از پرونده هواپیمای اوکراینی | پرداخت دیه کامل به همراه ۱۵۰ هزار دلار غرامت به خانواده قربانیان
رئیس سازمان قضایی نیرو‌های مسلح کشور گفت: در جریان این ماجرا، طبق مصوبه شورای‌عالی امنیت ملی قرار شد ضمن محکومیت متهمان پرونده به اشد مجازات، به خانواده متوفیان نیز غرامت پرداخت شود.

به گزارش شهرآرانیوز، حجت‌الاسلام‌والمسلمین احمدرضا پورخاقان در حاشیه اجلاس سراسری معاونان حقوقی سپاه پاسداران و در پاسخ به سؤال خبرنگار شهرآرانیوز درخصوص آخرین جزئیات رسیدگی به پرونده هواپیمای اوکراینی اظهار کرد: در جریان این ماجرا که شلیک اشتباه، منجر به از دست رفتن ۱۷۶ نفر از مسافران این پرواز شد، طبق مصوبه شورای‌عالی امنیت ملی قرار شد به خانواده متوفیان غرامت پرداخت شود که این غرامت افزون بر دیه قانونی بوده و رقمی معادل با ۱۵۰ هزار دلار تعیین شده است.

وی افزود: بنا بر این حکم، به خانواده هر متوفی ۱۵۰ هزار دلار غرامت پرداخت خواهد شد که با احتساب نرخ فعلی دلار، حدود ۹میلیارد تومان و بیش از ۱۰ برابر دیه قانونی هر فرد است. تا به امروز نیز این رقم به شماری از خانواده‌ها پرداخت شده و همچنان در دستورکار قرار دارد. مسئول پرداخت دیه نیز طبق قانون، وزارت راه و شهرسازی است و مسئولیت رسیدگی به مطالبات خانواده نیز به بنیاد شهید و امور ایثارگران واگذار شده است.

رئیس سازمان قضایی نیرو‌های مسلح کشور در پاسخ به سؤالی درخصوص آخرین وضعیت رسیدگی به پرونده متهمان این حادثه نیز گفت: به طور کلی، ۱۰ نفر در جریان این پرونده بازداشت و تحویل محاکم قضایی شدند. روند رسیدگی به جزئیات پرونده نیز به دقت طی شد و پس از احراز عمدی نبودن شلیک توسط فرد خاطی، اشد مجازات قانونی مقارن با ۱۰ سال زندان برای متهم ردیف اول پرونده تعیین شده است. هم‌اکنون نیز پرونده در دیوان‌عالی کشور و در مرحله تأیید نهایی قرار دارد که پس از اعلام نظر این نهاد حقوقی، جزئیات کامل موضوع به طور رسمی اعلام خواهد شد.

رسیدگی کامل و دقیق قوه قضائیه به شکایت خانواده قربانیان

وی در واکنش به توییت اخیر سایمون شرکلیف، سفیر انگلیس در تهران نیز تصریح کرد: جمهوری اسلامی از ابتدا پذیرفت که براساس اشتباه در شلیک، هواپیمایی ساقط شده و بر همین اساس، پرونده حقوقی برای رسیدگی به حق اولیای دم تشکیل داد. در موارد مشابه در دنیا، ما داریم پرونده‌های متعددی که بعضاً ۱۵ سال از وقوع حادثه می‌گذرد و هنوز حتی پرونده رسمی حقوقی در محاکم رسمی آن کشور‌ها تشکیل نشده است. همین اوکراین، خودش یکی از این کشورهاست که هواپیمای مسافربری را به اشتباه ساقط کرده و هنوز رسیدگی دقیق به پرونده خود نداشته است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین پورخاقان تأکید کرد: بیش از ۲۰ جلسه دادگاه، هرکدام در نوبت‌های چندساعته برای این پرونده تشکیل شد و اولیای دم در کمال راحتی و امنیت، هر موضوعی را که خواستند مطرح کردند. در این جلسات، بعضی اوقات مطالبی مطرح شد که قضات می‌توانستند به اتهام اخلال در نظم جلسه، فرد را بازداشت کنند، اما با توجه به داغداربودن خانواده‌ها قوه قضائیه در کمال متانت و آرامش به خواسته اولیای دم رسیدگی کرد. حالا اینکه سفیر انگلیس بنشیند و بگوید ما خواستار شفافیت و عدالت هستیم، این هم از مصادیق طنز روزگار است که روباه پیر با سابقه بیش از یک سده جنایت و کشتار در ایران و اقصی نقاط عالم، اکنون خواهان اقامه حق و عدالت شده است.

پیش از این سفیر انگلیس در تهران در توییتی نوشته بود: «ایران در ارائه پاسخگویی یا پرداخت غرامت برای سرنگونی پرواز PS۷۵۲ کوتاهی کرده است. ما متعهد به پیگیری شفافیت، عدالت و پاسخگویی در این زمینه برای قربانیان و خانواده‌های آن‌ها هستیم. امروز کشور‌های بریتانیا، کانادا، سوئد و اوکراین روند دادرسی مربوطه را در دیوان بین‌المللی دادگستری آغاز کرده‌اند.»

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->